Студијски програм : Основне академске студије

Назив предмета: Филозофија природних наука

Наставник: доц. др Илија Марић

Статус предмета: изборни

Број ЕСПБ: 4

Услов: нема услова

Циљ предмета: Да уведе студенте у критичко промишљање природних наука.

Исход предмета: Разумевање основних онтолошких, епистемолошких и методолошких проблема природних наука.

Садржај предмета:

Теоријска настава: 1. Појам философије и појам науке. Философија науке као посебна философска дисциплина. 2. Однос метафизике и науке и њихово разграничавање. Однос математике и природних наука, са освртом на питање успешности математике у опису природе. 3. Проблем индукције у научном истраживању и Поперова концепција оповргавања. 4. Проблем раста знања као и питање кумулативних и револуционарних промена у науци. Спор између научног реализма и антиреализма. 5. Научно објашњење. 6. Концепт узрочности. Појам природног закона. 7. Концептуални пар коначног и бесконачног у математици и у природи. Појмови дискретног и континуалног у математици и у природним наукама. 8. Филососка и природнонаучна концепција материје. Појам простора. 9. Појмови времена и кретања. 10. Редукционизам и физикализам. 11. Научне теорије и питање њиховог уједињавања. 12. Модели, аналогије и идеализације у науци. 13. Мерење и научне хипотезе. 14. експеримент и миаони експеримент. 15. Етика науке.

Практична настава: Вежбе: 1. Индуктивизам; 2. Фалсификационизам; 3. Научне револуције; 4. Реализам и антиреализам; 5. Узрочност; 6. Простор и време; 7. Хипотезе и теорије; 8. Етика науке.

Литература:

Илија Марић, Филозофија природних наука (скрипта).

Карл Хемпел, Филозофија природних наука, Плато, Београд, 1997.

Samir Okasha, Filozofija nauke, TKD Šahinpašić, Sarajevo, 2004.

Невен Сесардић (прир.), Филозофија науке, Нолит, Београд, 1985.

Ернест Нејгел, Структура науке, Нолит, Београд, 1974.

Ернест Нејгел, Морис Коен, Увод у логику и научни метод, Јасен, Никшић, 2005.

Карл Попер, Логика научног открића, Нолит, Београд, 1973.

Томас Кун, Структура научних револуција, Нолит, Београд, 1974.

Број часова  активне наставе 4

Теоријска настава:

2

Практична настава:

2

Методе извођења наставе:

Предавања, семинарски радови, вежбе.

Оцена  знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

 

Завршни испит

поена

активност у току предавања

10

усмени испит

70

Вежбе и семинарски рад

20

UKUPNO

100