Назив предмета: Физика фазних прелаза

Наставник: Сава Милошевић

Статус предмета: изборни

Број ЕСПБ: 15

Услов: 

Програм предмета је осмишљен тако да га могу савладати студенти различитих предзнања из природно-математичких и техничких наука. Пожељна су основна знања статистичке физике и квантне механике.

Циљ предмета

Предмет пружа будућим истраживачима савремене основе физике фазних прелаза и критичних појава код класичних (магнети, течности) и модерних материјала (гелови, композити, грануларни материјали и др.).

Исход предмета:

Очекује се да будући истраживачи овладају одговарајућим теоријским моделима савремене физике фазних прелаза.

Садржај предмета

Предмет се састоји од репетиторија феноменолошке термодинамике, приказане у случајевима модерних истраживачких објеката. Затим следи низ класичних теорија фазних прелаза (van der Waals, Curie-Weiss, Ornstein-Zernike), што се завршава анализом Lanadau-ове теорије фазних прелаза и разним могућностима њеног побољшања. У том циљу од будућих истраживача се очекује да проуче прикладно изабран низ егзактних резултата добијених при модерном проучавању фазних прелаза. После тога, у овом курсу, тежиште се помера ка теорији ренормализационе групе (у импулсном и реалном простору) и њеним многобројним применама. Курс се заврашава прегледом теорија и експерименталних резултата добијених за динамичке фазне прелазе.

Литература

H.E. Stanley: Introduction to Phase Transitions and Critical Phenomena, Oxford University Press, London, 1971; Michael E. Fisher: SCALING, UNIVERSALITY AND RENORMALIZATION GROUP THEORY, Lacture Notes in Physics (Springer, 1982); James J. Binney, M. E. J. Newman, A J Fischer, N.J Dowrick: The Theory of Critical Phenomena: an introduction to the renormalization group, (Oxford University Press, 1992); Didier Sornette: Critical Phenomena in Natural Sciences: chaos, fractals, selforganization and disorder (Springer, 2004); Jean Zinn-Justin: Quantum Field Theory and Critical Phenomena (Clarendon Press, 4Rev edition, 2002); N. Goldenfeld: Lectures on phase transitions and the renormalization group, (Addison-Wesley, 1993).

Број часова  активне наставе: 8

Теоријска настава: 8

Практична настава:

Методе извођења наставе

Предавања и(или) консултације, семинари и групне дискусије.

Оцена  знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

 

Завршни испит

поена

активност у току предавања/консултација

10

усмени испит

40

тест

20

 

 

семинар

30