САМОВРЕДНОВАЊЕ 2020

Стандард 10: Квалитет управљања високошколском установом и квалитет ненаставне подршке

Квалитет управљања високошколском установом и квалитет ненаставне подршке се обезбеђује утврђивањем надлежности и одговорности органа управљања и јединица за ненаставну подршку и перманентним праћењем и провером њиховог рада.
Органи управљања, органи пословођења и стручни органи Физичког факултета, као и  њихове надлежности и одговорности, утврђени  су, у складу са законом, општим актом Факултета тј.  његовим Статутом (Прилог 10.1).

Орган управљања Факултета је Савет Физичког факултета, а орган пословођења је декан. Права, обавезе и одговорности Савета и декана утврђене су статутом Факултета. Осим декана, управу Факултета односно Декански колегијум чине продекани за наставу, науку, финансије, студент продекан и директори Института за физику и Института за метеорологију. Управи Факултета у стратешким и организационим питањима помаже Саветодавно веће (“Веће редовних професора”). Статутом су прецизно дефинисани састав и начин избора чланова ових органа, као и њихове надлежности.

Стручни органи Факултета су Наставно-научно веће Факултета, Изборно веће и Већа Катедри, а помоћна стручна и саветодавна тела су Комисија за обезбеђење и унапређење квалитета на Факултету и Комисија за обезбеђење и унапређење квалитета наставе на Факултету. Квалитет  сваког студијског програма и одвијање наставе прати Руководилац студијског програма. Студентски парламент Факултета је орган преко којег студенти остварују своја права и штите своје интересе на Факултету. Статутом Факултета су прецизно дефинисани састав, начин избора чланова ових органа и њихове надлежности.

Организациона структура Физичког факултета приказана је шематски у прилогу 10.2. Факултет чине две организационе јединице: Институт за физику и Институт за метеорологију. Институти су носиоци наставног, научног и стручног рада. Институте чине катедре и лабораторије Факултета. Осим тога, научно-истраживачки рад организован је и у оквиру Центра за квантну теоријску физику, који је акредитован као центар изузетних вредности (прилог 6.2).

Катедре су наставно-научне организационе јединице организоване за једну ужу научну област или за више сродних ужих научних области са циљем координисања наставног и научног рада у оквиру тих области на Факултету. Катедре организују теоријску и практичну наставу на свим нивоима студија, организују извођење научно-истраживачког рада и старају се о научном и стручном развоју и усавршавању својих кадрова. Стручни орган катедре је Веће катедре, које чине сви наставници и сарадници изабрани за ужу научну област за коју је катедра задужена или обављају наставу из уже научне области за које је катедра задужена.  Институт за физику има 10 катедри, и то: Катедру за опште курсеве физике на I години, Катедру за опште курсеве физике на II години, Катедру за наставу физике, Катедру за компјутерску физику, Катедру за примењену физику и метрологију, Катедру за теоријску механику, статистичку физику и електродинамику, Катедру за квантну и математичку физику, Катедру за физику атома, молекула, јонизованих гасова, плазме и квантну оптику, Катедру за физику језгра и честица и Катедру за физику кондензованог стања. У саставу Института за метеорологију су 2 катедре,  Катедра за општу метеорологију и  Катедра за динамичку метеорологију.

Лабораторије су организационе јединице у којима се одвија експериментална настава и научно-истраживачки рад на подручју ужих научних области физике и метеорологије. У саставу Института за физику је 31 лабораторија, а у саставу Института за метеорологију је 5 лабораторија.

Стручни, технички и административни послови за потребе реализације наставе и научно-истраживачког рада, као и послови везани за рад управе Факултета, обављају се у оквиру Деканата (2 запослена), Студентске службе (3 запослена), Финансијске службе (3 запослена), Правне службе (4 запослена), ИТ службе и Службе за техничку подршку настави и науци (лабораторијски и ИТ техничари, 13 запослених) и  Службе за инвестиционо и текуће одржавање (14 запослених), у складу са Правилником о организацији и систематизацији радних места Физичког факултета, прилог 10.3. Укупно, на пословима ненаставне подршке ради 43 запослена (табела 10.1), а  број и квалификације особља су у складу са стандардима за акредитациј високошколских установа. За организацију и праћење рада стручних служби су задужени директори Института за физику и Института за метеорологију, а  Факултет посебну пажњу обраћа на рад служби које раде са студентима.

Комисије за квалитет Физичког факултета прате и оцењују организацију и управљање Факултетом у циљу њиховог перманентног унапређења. Рад управљачког и ненаставног особља се прати кроз процесе обезбеђења и унапређења квалитета и поступка самовредновања. Рад стручних служби и управе Факултета студенти су у овогодишњој анкети добро оценили (прилози 5.1 и 5.2): поједине службе су оцењене оценама између 3.12 и 4.09, а општа оцена рада служби је 3.64. Наставници и сарадници су такође углавном задовољни и радом управе и служби Факултета, као и стратегијом његовог развоја (прилози 10.4 и 10.5).

Услови и пријем у радни однос ненаставног особља, као и њихове одговорности и обавезе, дефинисани су и спроводе се у складу са Статутом факултета, Правилником о раду (прилог 10.6), Правилником о систематизацији радних места (прилог 10.3), Правилником о поступку ангажовања код уговора о делу и уговора о привременим и повременим пословима (прилог 10.7) и Правилником о радној дисциплини и правилима понашања запослених (прилог 5.3).

Факултет  се труди да управљачком и ненаставном особљу обезбеди перманентно образовање и усавршавање на професионалном плану, пре свега похађањем стручних семинара и радионица, и у оквиру Еразмус програма размене са иностраним факултетима.