САМОВРЕДНОВАЊЕ 2020

Стандард 13: Улога студената у самовредновању и провери квалитета

Високошколске установе обезбеђују значајну улогу студената у процесу обезбеђења квалитета и то кроз рад студентских организација и студентских представника у телима високошколске установе као и кроз анкетирање студената о квалитету високошколске установе.

Студенти Физичког факултета укључени су у рад Факултета кроз своје изабране представнике у факултетским органима, кроз студентске организације и Студентски парламент. Студенти учествују у свим активностима самовредновања и унапређења квалитета и  њихова улога је веома важна. Сем учествовања у комисијама и стручним телима преко својих представника, студенти дају есенцијалне информације о квалитету кроз редовне анонимне студентске анкете.

Студенти су укључени у процес самовредновања преко представника у органима управљања, стручним телима и комисијама Факултета, а то су: студент продекан, Савет факултета (4 студентска представника), Наставно-научно веће (20% студентских представника), Комисија за обезбеђење и унапређење квалитета на Факултету (2 представника), Комисија за обезбеђење и унапређење квалитета наставе на Факултету (1 представник). Права и обавезе студентских представника дефинисане су Статутом факултета; имена изабраних студентских представника у садашњим комисијама дата су у прилозима (прилог 10.1, прилог 13.1, студенти изабрани у Савет факултета, прилози 3.2. и 3.3, комисије за квалитет).

При расправљању односно одлучивању о питањима која се односе на осигурање квалитета наставе, реформу студијских програма, анализу ефикасности студирања и утврђивање ЕСПБ бодова, састав Наставно-научног већа Факултета се проширује за 20% представника студената, укључујући представнике сарадника у настави. Студенти су равноправни чланови комисија за квалитет. Они, поред тога, преко Студентског парламента и студента продекана могу да упућују примедбе и предлоге за решавање свих спорних питања и проблема који се тичу студирања.

Физички факултет анкетира студенте на крају сваког семестра, када се преко факултетске е-базе спроводи анкета о настави, наставницима и сарадницима (прилог 7.3). У оквиру овогодишњег самовредновања студенти су били веома активни у раду Комисије за самовредновање: саставили су и спровели две студентске Google анкете о студијским програмима, о условима студирања, настави, стручним службама итд. (прилози 5.1, 5.2, 8.6). И у оквиру Савеза студената дискутовани су студијски програми физике и метеорологије.

Комисија за самовредновање у свом извештају (прилог 3.5) закључује: 1. Google анкете су веома добро функционисале, тако да би требало да се чешће користе, нпр. сваке године, а свакако у оквиру акредитације за додатна питања студентима; 2. студенти радо попуњавају анкете али је њихов број ограничен бројем студената који су позвани да их попуне, тј. бројем познатих имејл адреса; 3. у анкетама су посебно корисни и информативни били коментари, тј. отворена питања – треба их и у наставку задржати, а постојећа питања (на основу коментара) кориговати; 4. у принципу, средње оцене у студентским анкетама су око 3.5, док су за она у е-бази око 4.4. Иако су питања различита, ово ипак индицира да студенти више верују у анонимност Google анкета; и 5. важан закључак  је да се у анкетама (које су попунили различити учесници: студенти, дипломирани, запослени) одређене чињенице јасно виде и издвајају (кроз средње вредности и из коментара), а одговори се понављају: анкете су добар мерни инструмент квалитета.

SWOT анализа

Предности:

Студенти активно учествују у телима за обезбеђење квалитета преко својих представника . +++
Студенти радо и одговорно попуњавају анкете. +++

Слабости:

Необавезне анкете треба да се организују чешће, чак и о појединачним питањима студија. ++

Могућности

Треба подстицати наставнике и сараднике да у настави примене примедбе студената. +++
Треба повећати видљивост резултата анкетирања. ++
Комисија за праћење и унапређење квалитета наставе треба, поред анкета, да прати мишљење студената на основ коментара упућених Студентском парламенту и студенту продекану. ++

Опасности:

Могући дисконтинуитет и пасивност студената, уколико се не усвоје њихове најважније или све примедбе.

 

Процена испуњености Стандарда 13 и предлог корективних мера

На основу изложених података закључујемо да Физички факултет испуњава стандард 13.

Студенти се активно ангажују у раду Комисије за обезбеђење и унапређење квалитета и конструктивним дискусијама и предлозима доприносе квалитету студирања. Анкете су ефикасне, закључке изведене из резултата анкета треба да реализују управа Факултета и Наставно-научно веће.